Wiadukt kolejowy w Glaznotach
Po słynnym moście w Stańczykach, jest to drugi, co do wysokości w tej części Polski zabytkowy wiadukt. Został zbudowany w 1909 roku. Charakteryzują go trzy przęsła i wyjątkowe piękno architektoniczne. Przebiega nad drogą z wsi Glaznoty do miejsca dawnego młyna na rzece Gizeli. Był jedną z 25 takich konstrukcji na trasie kolejowej z Ostródy do Turzy Wielkiej (cała trasa miała 50,1 km długości, otwarto ją oficjalnie 1.10.1904 roku) i najokazalszą na tym szlaku komunikacyjnym. Do 1945 roku, gdy linię kolejową rozebrali żołnierze wojsk sowieckich, trasa stanowiła istotną oś transportową służącą lokalnym spółkom gospodarczym z majątków w Dylewie i Zajączkach. Jeszcze w latach 30’ i 40’ kursowały tam trzy pary pociągów. Wiadukt ten należy to dzieł wybitnych w inżynierii końca XIX wieku również ze względu na jakość wykorzystanych materiałów. Po wojnie, nieremontowany, powoli niszczał a kamienne elementy „znajdywały” inne zastosowania. W 2018 roku zrealizowano inwestycję „Rewitalizacja wraz z adaptacją na cele turystyczne zabytkowego mostu dawnej linii kolejowej w m. Glaznoty – gmina Ostróda”. Wiadukt odzyskał dawny urok a u jego stóp stanęły obszerne tablice informacyjne oraz ławki i stoły dla strudzonych turystów.
fot. Maciej Rodziewicz